min första häst.

Jag har aldrig ägt en egen häst, jag har endast ridit hästar åt andra. Ingenting jag klagar på, men det finns både för- och nackdelar med det. Hur som helst, min syster har däremot haft två egna, en D-ponny och en stor häst. Jag hjälpte iofs till ganska mkt med dom, trots att jag var ganska liten (iaf när vi hade ponnyn) så de får väl nästan räknas som "mina" första också.

Prins Anvil
Minns inte så mycket av honom, jag var bara 5 år när syrran fick honom, sedan säldes han igen när jag var ungefär 7-8 år. Han var riktigt härligt chokladbrun utan tecken, jättesnäll att rida, men kunde vara lite sur och vresig ibland i hanteringen. Syrran tävlade honom en del, jag red honom mest hemma och lullade på. Dock minns jag ganska klart när han bet mig i armen, jag hade ont i flera veckor efter det. Dock är jag ganska osäker på vad som hände för att han just skulle bita mig. Han sparkade syrran en gång också om jag inte minns helt fel..

Cicero
"Sigge" kändes som en älg. 173cm hög, ganska lagom om man frågar mig nu, men på den tiden gick jag i mellanstadiet och var kanske 155cm lång.. Syrran köpte honom på saluhästvisningen i Kramfors (tror det var år 2000 ?), trots att hon bara skulle dit och titta, varken provrida eller köpa någon häst. Ruskigt fin, hoppade som tusan och var riktigt genomsnäll att hantera. Visst, han kunde vara lite sur när man skulle sadla, och var lite svårlastad på vanlig transport (lastbil var dock inga problem alls), men jag var så kär i honom! Han kunde hitta på lite bus när man red, därför red jag honom endast när syrran var med, eftersom han kunde se spöken lite här och var eller dra iväg på en mindre rodeo-parad ibland. Syrran tävlade 120-130 med honom, sedan skulle faktiskt Maggan Bäckström tävla honom 140, men då fick han tänderna raspade två dagar innan och var tvungen att få lugnande, så det blev inget.. Efter syrran gått klart Bollerup började hon jobba hos en ryttare utanför Lund, och tog så klart med Sigge dit. Efter bara några veckor rymde han och tre hästar till från hagen när de skulle ta in dom, sprang ut på en liten landsväg och blev påkörda av en bil. Sigge bröt bakbenet och tillsammans med veterinär beslutade syrran att det var bäst om vi tog bort honom. Det var bara en av de fyra hästarna som överlevde. Efter det slutade syrran ganska omgående med hästar, även om hon ridit lite då och då efter det.

Man tänker ibland på hur det hade varit om han inte rymt och vi haft kvar honom..



Sigges stamtavla:

Cicero Robin Z Ramiro Z
Alpha Z
Furida (F. 2) Furidant
Lucky Strike (F. 2)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0