presentation av min häst

Jag äger ingen egen häst, men jag rider världens finaste Jus de Fleur som ägs av Linda Stenudd. Började rida henne i somras för att Linda var gravid och inte kunde rida själv och Fleur inte tog sig när hon betäcktes.

Fleur är ett svenskt halvblod född 2005, hon blir alltså sex iår men har haft ett föl tidigare så är väl ungefär som fem år i utbildningen. Hon är inte så stor, runt 160 någonstans men känns större att rida. Guldbrun ned lykta och fyra halvstrumpor. Och så har hon ju ett blått öga, hennes vänstra :) En känslig liten häst, jag har aldrig sporrar endast spö när jag rider henne, men det används sällan. Hon gör det mesta man ber henne om ändå, och det räcker ofta att man bara vrider sig lite i sadeln så formar hon sig :) Jag upptäcker ofta att jag bara sitter och njuter när jag rider henne!



Om man jämför med när jag började rida henne och nu, har det hänt ordentliga grejer! Eftersom det var tänkt att hon skulle bli dräktig förra våren så var hon inte riden på ett par månader. Då var det jobbigt att trava någon längre stund, och hon stannade om man kom lite i obalans i sadeln och sköt rygg lite ibland. Nu har hon helt slutat med det, kan komma en och annan bock när man rider ut och galopperar men det gör mig ingenting :) Hon samlar ihop sig riktigt fint i traven, och vi håller just nu på att jobba med galoppen. Har lite problem att få till högergalopp ibland, det blir gärna vänster, men det blir bättre och bättre! Hon fattar även galopp från skritt numer ;)

Hon är en väldigt pigg tjej nu när hon är igång, gillar inte blåst eller vatten. En liten prinsessa då och då, men hon kan koncentrera sig trots att det blåser storm, och hon kan gå i vatten utan problem om man bara övertalar henne. Eller flyttar ut henne på volten. Inte så svårövertalad med andra ord :) Hon är väldigt snäll i all hantering, lättast i världen att lasta och alltid cool när det är något, även om hon kan spänna sig lite. Är inte så förtjust i att man håller på med huvudet,  men det har också blivit bättre med lite träning.

Vi har hoppat en gång tillsammans, då var vi med på Niclas Parlmer-träning och hon var faktiskt riktigt duktig! Inte en tendens till att stanna på hinder, trots att hon tyckte det var lite jobbigt. Dock hoppade vi bara lite småkryss, men hon hade ju kunnat nita på det också. Ska ååka in och löshoppa henne någon gång framöver, och vara med på lite fler hoppträningar :)

Det är iaf svårt att inte älska henne, hon är en riktigt stjärna :) Iår ska vi åka på lite tävlingar och skaffa oss rutin på det, kommer att bli LB, kanske kanske att vi tar oss en LA-debut också, det beror helt på hur vi ligger i formen!



Fleurs stamtavla;







Jus de Fleur (SWB)
04051651
Riccione
95127
Regazzoni
95055
Rubinstein I

Wakonda

Arosa Arogno

Bonga

Schersmine (SWB)
04901215
26301
Falleur
04821984
762
Silvan
581


Soli
10122


Solaya
11522
Ceylon
454


Soraya
8761

































Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0